13.jpg

ATM

 

Î.S. ”MoldATSA” oferă siguranța traficului aerian începînd cu mișcarea aeronavei la sol pînă la zborul acesteia la înălțimi de peste 20 km ( FL 660 ) pe întreg teritoriul R.M. (Republicii Moldova). Cu acest scop controlorii de trafic aerian ai “ MoldATSA” dirijează aeronavele cu mare precauție în diverse faze ale zborului în conformitate cu proceduri complexe folosind sisteme tehnologice avansate.

SERVICIILE DE TRAFIC AERIAN

 

Serviciile de trafic aerian sunt furnizate în concordanță cu prevederile conținute în următoarele documente ICAO :

  • Anexa 2 – Regulile aerului
  • Anexa 11 – Serviciile de trafic aerian
  • Doc 4444 – Administrarea traficului aerian
  • Doc 8168 – Operațiuni ale aeronavei
  • Doc 7030 – Procedurile suplimentare regionale

N.B. : diferențele sunt explicate detaliat in AIP GEN 1.7 al R.M.

 

Obiective:

a) prevenirea coliziunii între aeronave în timpul zborului;

b) prevenirea coliziunii între aeronave pe suprafața de manevrare și între aeronave și obstacolele de pe această suprafață;

c) micșorarea întîrzierilor și menținerea unui flux al traficului aerian ordonat;

d) furnizarea de informații și recomandări aeronavelor în zbor pentru un zbor eficient și în siguranță;

e) informarea organizațiilor/structurilor desemnate în legatură cu aeronavele aflate în dificultate care au nevoie de ajutor pentru căutare și salvare și acordarea asistenței la cerere acestor organizații.

 

Următoarele tipuri de servicii de trafic aerian sunt furnizate pe teritoriul R.M. (FIR Chisinau) :

  • ACC
  • APP
  • TWR
  • FIS
  • ALRS

ACC - unitate de control regional a zborurilor

 

Serviciul de dirijare a aeronavelor ce survolează spațiul aerian : prin care se realizează obiectivele a) și c);

 

APP - unitate de control a zborurilor în fazele de apropiere și plecare prin care se realizează obiectivele a) și c);

 

TWR - unitate de control a zborurilor în zona de aerodrom

 

Furnizează servicii de control al traficului aerodromurilor și pe aerodromuri, prin care se realizează obiectivele a), b) și c);

 

 FIS – Serviciul de Informare în Zbor

 

El este furnizat de toate unitățile de control de trafic aerian (ACC, APP, TWR) prin care se realizează obiectivul d).

 

ALRS - Serviciul de Alertare

 

El este deasemenea furnizat de toate unitățile de trafic aerian prin care se realizează obiectivul e).

 

STRUCTURA

 

      FIR Chișinău include tot spațiul aerian al R.M. de la pămînt pînă la FL 660.

  • De la FL 285 pînă la FL 660 se află spațiul aerian superior (clasa C) (ENR 6.1-3)
  • De la FL 055 pînă la FL 285 se află spațiul aerian inferior (clasa C) (ENR 6.1-1) .

     Traficul aerian de la FL 345 în sus e controlat de către ACC 1. Aici au loc în mare parte zborurile de survol.

     De la FL 345 în jos pînă la FL 055 dirijarea se află în mîinile controlorilor ACC 2. În această zonă pe lîngă aeronavele de survol se adaugă aeronavele ce urcă si coboară în înălțime pentru a ajunge  la nivelul de croazieră sau pentru a începe procedura de apropiere la aeroportul de destinație.

     TMA (clasa C) ocupă pe orizontală centrul FIR Chișinău de la altitudinea 2500 ft pînă la FL 095. El e operat de controlorul APP ce deservește tot traficul ce vine și pleacă de la Aeroportul Internațional Chișinău .

     R.M. conține în total 4 zone de control (CTR) (clasa C) fiind controlate de controlorii TWR . Ele sunt următoarele:

  • Chișinău CTR - de la sol pînă la altitudinea de 2500 ft
  • Bălți CTR – de la sol pînă la FL 055
  • Mărculești CTR – de la sol pînă la altitudinea de 3000 ft
  • Cahul CTR  – de la sol pînă la FL 055

    De la sol pînă la FL 055 (cu excepția zonelor CTR și TMA) se află spațiul aerian necontrolat (clasa G) unde se oferă serviciul de informare executat de către ACC 2 , Bălți TWR și Cahul TWR în dependență de locul zborului.

    Sunt deasemenea zone cu întrebuințare specială ca: zone de antrenament, zone pentru poligoane, zone pentru zborul paraplanerelor, etc plus zone periculoase (ex. LU D6) unde distanța sigură față de ele se menține pe toată perioada lor activă.

 

Structura spațiului aerian al R.M.

 

Simulator

 

Spațiul aerian e dirijat de oameni bine instruiți avînd asupra sa o responsabilitate enorm de mare oferind siguranța a milioane de oameni ce se află la bordul aeronavelor. Pentru a-și păstra și antrena calitățile de dirijare al traficului aerian, controlorii de trafic aerian MoldATSA au la dispoziția sa un simulator performant ce oferă posibilitatea să practice situații de trafic cu intensitate înaltă, situații de urgență și să facă cunoștință în practică cu noile proceduri ce urmează a fi introduse în lucrul de zi cu zi. Minimum două ori pe an ei sunt obligați să se antreneze împreună cu schimbul său, sala de simulator în restul anului fiind la dispoziția oricărui controlor pentru practicarea diverselor situații.